Totalt antall sidevisninger

søndag 17. august 2008

Steinkjerfestivalen 2008

Jeg må bare si, fy f**n for en festival!
Tror Steinkjer i år slo Storås, til tross for færre dager, band og diverse.
Deep Purple, Surferosa, Raga Rockers, Stage Dolls, Lukestar, Moving Oos, Animal Alpha, og sist, men ikke minst, min favoritt som jeg har venta på å se i månedsvis ... Ida Maria :D "I like you so much better when you're naked, I like me so much better when you're naked" "Stella! Stella! I wanna give you the world if you just stay with me tonight"
Åh, elsk! Rett og f'ings slett elsk!

Sånn i ettertid er dette en av de bedre festivalene jeg har vært på, og jeg kan nå krysse av enda et godt, gammeldags rockeband jeg har sett.
Nå mangler jeg bare Pink Floyd (dessverre minus Syd, hvil i fred din gærne diamant), Neil Young (skulle vært på konserten i Oslo eller den kommende i Bergen, men tiden strekker ikke til, selv om penga gjør det), Black Sabbath gjenforent og reist tilbake i tid for å se Beatles samla, Jimi Hendrix og ikke minst Frank Zappa og Björn Afzelius.
Ah, det hadde virkelig vært noe!

Men åh, konsertene. Jeg har ikke ord.
Stakk bort til Guldbergaunet hvor hoved-konsertene var - og hvor det er studentboliger hvor flere av venna mine bor - på voers før konserten, drakk litt og koste oss, stakk på Deep Purple og det var herlig, sto og sang med og koste meg - selv om jeg var på do da 'Smoke on the water' kom og 'Child in time' kom aldri, dro så ned til byen for å se Ida Maria, teltet ved Brix (cafeen like ved der jeg bor) var stappfull og TV-Norge var og filma, likevel kom jeg meg etterhvert ca fremst og hoppa opp, filma, tok bilder og var helt med og koste meg virkelig. Sang med på hver sang, alt var fryd og gammen og bare kos.
Jeg savna 'Small people's smiles', men man kan ikke få alt, og jeg fikk tross alt 'Stella' og 'I like you so much better when you're naked' som avslutninger på en herlig og intim konsert.
Etterpå rusla jeg rundt og nedover, fant igjen folk og stakk ned på Rismælen for konsert med Stage Dolls. Den begynte vel rundt midnatt og holdt på til rundt to eller noe.
Var liv og røre der også, herlig konsert, alle slagerne kom, og til slutt - sangen jeg hadde venta på hele kvelden og håpt de ikke hadde spilt mens jeg var på Ida Maria ... "'Cause there ain't no sun on the soldier's gun, you can bet all your money, I say a million to one."
'Soldier's Gun' har vært en av favorittsangene mine siden jeg var 2-3 år og mamma kjøpte meg og fetteren min hver vår kassett, RBK-kassetten '89 (noe som førte til at farfar kjøpte meg kassett med Viking og masse stæsj og supporter-utstyr for at jeg skulle bli fan av Viking i stedet, ikke at han trengte det, jeg er jo siddis, jeg ser det som automatisk fan av Viking. Bare fordi jeg bor 4-5 mil unna Trondhjem og gjorde det i 19 år, betyr ikke det at jeg automatisk er trønder og Rosenborg-fan. Det får da være grenser).
*Stage Dolls - Soldier's Gun
*TNT - Seven Seas
*Tindrum - Drums of War
Herlig trønderrock jeg har vært hekta på i mange år nå, og sangene er så bra at jeg tror ikke jeg kommer til å slutte og være hekta på de når jeg en gang blir gammel.

Etter Stage Dolls var det over, en av venna mine hadde blitt sjekka opp av ei desperat høne på rundt femogførti som ville ha seg med studenter, og vi stakk etterhvert hver til oss.

Lørdag var det på'n igjen. Stakk mot Gubb (det er det vi kaller Guldbergaunet, kortere og enklere å si og å skrive), slang fra meg drikke og brillehus innenfor døra til hybeln til
et par kompiser og stakk på Surferosa.
Selv om publikum var flaut og labert, kan man ikke si det samme om Surferosa. De leverte en bra konsert, selv om jeg til tider følte meg litt ensom der jeg sto og hoppa opp og ned nest fremst og sang med og alt var fryd og gammen der og da.
Det var nærmest flaut da 'Lucky Lipstick' ble servert og vokalisten ba en gjeng jenter (og en svært homofil emogutt) komme opp på scenen og de skulle synge og så kom det ikke en lyd, så Mariann (vokalisten) måtte synge for de. Ja ja, de gav henne en klem og gikk av scenen etterpå og var så stolte og glade. I alle fall den homofile emodotten. Var litt overkill egentlig.
Så var det tilbake til Gubb for mer drikke og fortsette voerset ute og sosialisering med tredjeårsstudenter og folk som var ferdig og noen førstiser og vel, studenter er vel
enklere å si. Trivelig var det uansett.
Vandra bort på stadion igjen for å få med oss National Bank, men det var ikke akkurat så bra. Litt sløv og melankolsk rock som gav meg lysten til å gå hjem og sitte for meg selv på rommet mitt. Kjøpte meg vin og ting ble litt bedre.
Stakk tilbake for å varme opp til Raga Rockers, kveldens hovedpunkt, men endte opp med å bli på Gubb ut konserten, sosialisere videre, drikke Bacardi og cola med en trivelig fyr (jeg hadde Bacardi, han hadde cola) + et par venner av meg før vi så vandra ned til byen igjen. 3 konserter; Lukestar, Animal Alpha og Moving Oos var på programmet. Jeg gjorde meg klar for å se Lukestar, men stakk før de begynte i et plutselig tretthetsanfall. Ble sittende hjemme å spise pizza og diverse og da jeg stakk ut var folk dratt på nasch og det orka jeg ikke og tok en tidlig kveld.
4 timer senere våkner jeg av sola, prøver å sove igjen, men kirkeklokkene vil ikke det og holder liv og røre og bråker som bare det (eneste ulempen med å bo her vil jeg si), så jeg gir opp og setter meg her for å skrible ned noen ord, som etterhvert ble til en del.

Ingen kommentarer: