Totalt antall sidevisninger

tirsdag 25. oktober 2011

New York, dag 5

Dagen i dag startet tidlig. Kom meg ut av senga, svarte på gratulasjonsmeldinger i en liten time før jeg slang meg i dusjen og hev i meg noe frokostblanding før vi tok en powerwalk ned til 42nd street hvor Circle Line holdt til og vi tok båt ut til Statue of Liberty og Ellis Island og tilbake. Trivelig tur. Fikk en bedre frokost mot slutten bestående av en pølse med smeltet ost og en Budweiser (på plastflaske med skrukork, hadde ikke ølet vært mer eller mindre som vann med ølessens, samt at man ikke får tak i slike ølflasker i Norge, hadde jeg nok hatt en ny arvtager for brus).

Så dro vi til Ground Zero, hvor vi gikk rundt området og tok en tur inn i World Financial Center hvor vi tok bilder av byggeplassen og palmehaven før vi stakk opp til Union Square for litt shopping etterfulgt av en bedre lunch og en tur tilbake til leiligheten.

Siste natt på det store eplet var forøvrig fantastisk.
Vi vandra ned 9th Avenue og fant en gjemt perle - Amarone. En italiensk restaurant med faktiske italienere (samt en serber og et par mexicanere) som jobbet der.
Vi åt en fantastisk zucchini fylt med kalvekjøtt, mozarella og ricotta til forrett, etterfult av kalvekjøtt i gorgonzolasaus med agurk og brekkbønner stekt i smør og til dessert ... Tiramisu. :love:
Da de kom med Tiramisuen, hadde min et lys og hele gjengen sang "Happy birthday" for meg. Det var stas.
Det er på toppen av bursdagene mine sammen med da gjengen fra Gåte, Margaret Berger m.fl. sang "Gratulerer med dagen" for meg kvelden da Gåte ble gjenforent for 2 år siden.

Etter middagen, dro vi på Rockefeller Plaza og så ut over New York i mørket med alle lysene, snakket med en kroat om temperaturer, New York, Norge og Kroatia (samt Sibir) og hvordan kulde er forskjellig om du er inne i landet eller ved kysten), før vi til slutt dro til vår favoritt-pub, [url=http://www.emmettolunneys.com]Emmett O'Lunney's[/url] hvor pappa drakk øl og jeg koste meg med klassiske drinker (Cuba Libre, White Russian, Mojito ...).
Gikk også ut og røykte en bursdagssigarett og kom i snakk med et hyggelig par ved navn Lydia og Wayne som anbefalte meg å komme meg opp tidlig for å dra på MoMA, noe vi uansett hadde tenkt å gjøre. Holder ikke bare med "The Metropolitan". ;)

Jeg kommer til å savne NYC og skal definitivt tilbake. Helst så fort som mulig. Varmere her enn i Norge. ;)

2 kommentarer:

Nina-Martine sa...

Gratulerer med dagen :)

Og det virker ut som dere har fått gjort utrolig mye på så få dager!! Drømmer så utrolig om å se mer av New York enn bare Times Square! Har bare vært der en dag, så rakk nok ikke mer :/

Sv; Tusen takk for ros :D

Hehe, såpass lenge :p Tror faktisk det har begynt å gå charterturer dit, slik at man ikke må være millionær lenger for å komme seg dit :p

SosJojURor sa...

Takk for det, Nina. :)

Ja, det har vi, den eneste tiden vi har slappet av, har vært når vi har spist og sovet. Litt for mye aktivitet for min smak, men neste gang jeg drar dit, så har jeg bare igjen MoMA og Museum of American History igjen å se (samt ture rundt i Queens og Bronx), så da burde det gå mer avslappet. ^^

Det var sånn for meg også. Jeg var der 3 timer sist jeg var der, og det var kun fordi vi hadde 3 timer å slå i hjel før vi måtte komme oss til flyplassen da vi kom fra Washington, DC.

Bare en glede å rose deg. :D

Heh, forundrer meg ikke. Går charterturer overalt i disse dager. :P